سلسله نشست‌های کارشناسان فرهنگی با حضور حجت الاسلام صدوقی

۰۲ دی ۱۳۹۱ | ۱۸:۴۱ کد : ۵۷۹۹ فرهنگی
تعداد بازدید:۴۴۸
سلسله نشست‌های کارشناسان فرهنگی با حضور حجت الاسلام صدوقی این هفته نیز برگزار شد. آنچه در ذیل می‌آید بخشی از صحبت‌های حجت الاسلام صدوقی در این جلسه است.
سلسله نشست‌های کارشناسان فرهنگی با حضور حجت الاسلام صدوقی این هفته نیز در دفتر معاونت فرهنگی در تاریخ 91/9/29 برگزار شد.
آنچه در ذیل می‌آید بخشی از صحبت‌های حجت الاسلام صدوقی در این جلسه است.


ـ در ابتدا ایشان فرمودند در هر مدیریت فرهنگی لازم است بخشی به نام مبانی فرهنگی تدوین گردد، مبانی فرهنگی ـ تربیتی فعلی ما شفاف نیست زیرا خمیر مایه‌هایی از چپ و راست در آن هست.
ـ در هر برنامه فرهنگی باید لیست انتظارات مشخص باشد یعنی هر احتمالی را در نظر بگیریم.  قبلا گفتیم که
1ـ بایدهدف روشن باشد
2ـ مسیر منتهی به این هدف روشن باشد
3ـ موانعی که در مسیر هست شناسایی کنیم
4ـ طریق عبور از این موانع را هم یاد بگیریم.

ـ کار فرهنگی 3عملیات دارد:
1ـ مطالعه و تحقیق
2ـ  تدوین برنامه
3ـ تدوین عملیات و نظارت بر عملیا ت

ـ اتاق فکر فرهنگی باید همیشه فعال باشد ولازمه‌ی آن مطالعه است.
ـ شناخت نیازهای واقعی مخاطب برای یک کارشناس فرهنگی از ارکان اصلی وظایف اوست که اگر نسبت به آن بی‌توجه باشد خسارات حاصل از آن قابل جبران نخواهد بود.
ـ ایشان آموزش مبانی مهم انقلاب اسلامی جهت استفاده در مدیریت فرهنگی و نگاه های کاربردی عرصه فرهنگ را به ترتیب توسط (حوزه، دانشگاه  و نهادهای فرهنگی) دانستند.
در این جلسه توسط کارشناسان سوالاتی  مطرح شده بود که استاد به تمام سوالات به طور اجمال پاسخ دادند، مانند:
1ـ با عنایت به مبحث اقتصاد مقاومتی  شما چه پیشنهاداتی برای فعالیت‌های فرهنگی دارید؟
ایجاد کانون‌های خود جوش دانشجویی را فعال کنید البته برنامه‌های پیشنهادی دانشجویان باید منطبق بر قوانین دانشگاه باشد و...
2ـ با توجه به اینکه مخاطب ما کارمندان دانشگاه هستند و فرصت آنها محدود است به نظر شما چقدر در این حوزه باید سرمایه گذاری کرد و چه برنامه‌های شما پیشنهاد می دهید؟
ما اضافه بر وظایف کارمند نباید از او کاری بخواهیم بنابراین برنامه‌های فرهنگی نیز باید هم سنخ کار آنها باشد و کار باید از کمیت به کیفیت برسد و...
3ـ راهکار زیربنایی شما جهت شناخت و رفع نیازهای دانشجویان چه می باشد؟
با یک تحقیق میدانی نیازهای دانشجویان را شناسایی کنید وبر اساس ان برنامه ریزی متناسب داشته باشید و...
4ـ راهکار پیشنهادی شما جهت تعامل کارشناسان با دانشجویان؟
ایجاد رابطه عاطفی متناسب با مخاطب  جهت (رفع نیازهای عمومی ) وپس از آن که ارتباط برقرار شد خودش نیازهای خصوصی را مطرح می‌کند اگر توانستیم خودمان آن نیازها را پاسخ دهیم اگر نتوانستیم از یک کارشناس  سوال کنیم.
5ـ جلسه قبل فرمودید به دانشجویان درس زندگی بدهیم به نظر شما دانشجویی که 18سال از تربیت او گذشته و ساختار شخصیتی او شکل گرفته چطور می‌توان به او درس زندگی آموخت؟
انسان هویتی دارد که می تواند در هر موقعیت سنی که هست بین بودن خودش و شدن خودش، تأثیر گذار باشد. 
6ـ با توجه به اینکه فعال فرهنگی نتیجه کار خود را نمی بیند معمولا دچار خستگی و دلزدگی می شود چه کار کنیم تا نتیجه کار خود را ببینیم یا دلزده نشویم؟
 مخاطب ما انسان است هیچگاه نمی‌توانیم نتیجه کار خود را ببینیم بنابراین نتیجه کار برای کارشناسان فرهنگی نباید مهم باشد بلکه آنچه مهم است تکلیفی است که بر عهده‌ی آنهاست.





نظر شما :